Thursday 9 August 2018

Cekodok viral versi durian

Teks: Hariyanti Baharum

Assalamualaikum

Musim durian kali ini dengar-dengar murah betul harganya. Serendah RM 10 sekilo buatkan jiwa tergugat juga ya. Hehe..

Kami suami isteri tidak kurang ikut terjebak sama sementelah pergi ke Giant Taman Permata ada pula peniaga durian betul-betul di selekoh masuk Giant. Apa lagi suami pun bertanya harga dan kami terus membeli dua biji buat makan berdua. Lagi pula anak yang seorang ini belum pandai makan durian.

Kami tidak bercadang untuk bikin apa-apa menu hanya mahu merasa keenakan isinya yang asli. Alhamdulillah menepati selera kami yang sukakan rasa manis sederhana beserta rasa lemak yang membangkit selera. Hmm usai makan rupanya tak dapat juga habiskan semua maka saya pun simpankan dalam bekas bertutup dan diamkan beberapa ulas isi ke dalam peti sejuk. Esok- esok pula kita sambung nampaknya.

Memang rezeki hujung minggu itu terfikir pula nak buat cekodok tapi tiada bilis. Ting!! Teringat isi durian masih berbaki tiga ulas terus saya ambil dan godeh-godeh tepung dan bahan lain maka siaplah sarapan kami buat pagi itu bersama sepinggan nasi goreng.

Jom kita semak resipi mudah ini.


Bahan:

2 cawan tepung gandum
2 cawan air panas
1 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
3 ulas durian saiz kecik

Cara:

Gaul je semua bahan sampai sekata. Biar sejuk baru goreng sebab jari kakak tak kebal nak jemput masa adunan panas 😆
Rangup di luar lembut di dalam masa panas, dah sejuk pun masih lembut. Rasanya manis-manis buah saja ikut selera ahli rumah ini. Elok tambah isi durian baru power rasa dia. Tiga ulas pun masa goreng baunya dah harum semerbak.


Layannn..

Semoga bermanfaat!

No comments:

Post a Comment