Thursday 14 December 2017

Kenapa DIY?

Teks: Hariyanti Binti Baharum

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Mulakan hari dengan senyuman kerana senyuman itu kan seindah suria yang membawa cahaya. Eh, macam lirik lagu pula kan. Hehe..

Cuba bayangkan bagaimana perasaan anda apabila kotak bijirin kegemaran anda bertukar menjadi rak buku yang comel, dihias mengikut warna dan hiasan kegemaran anda? Bagaimana pula jika blouse lama anda yang sudah tidak muat dipakai itu menjadi gaun kecil buat patung anak anda? Tiada pembaziran, malah poket anda juga terjamin selamat.hehehe

Buat sendiri, lakukan sendiri DIY atau yang seangkatan dengannya membawa maksud aktiviti yang dilakukan sama ada menghias, membina atau membaiki sesuatu tanpa bantuan daripada mereka yang lebih pakar.

Kenapa DIY menjadi pilihan? Adakah kerana mahu berjimat atau adakah atas sebab kepuasan. Jika ditanya kepada saya maka jawapan yang utama adalah kerana keseronokan merekacipta sesuatu dan yang keduanya mungkin lebih jimat. Ini kerana jimat itu juga subjektif kerana tidak semua projek DIY mampu menjimatkan wang dan masa kita. Hakikatnya ada kala lebih mudah dan ekonomi jika memilih apa yang tersedia di rak pasaraya berbanding membuat sendiri. Namun jika yang dicari tiada tersedia maka pilihan kedua tentulah bikin sendiri buka, dan inilah yang saya lakukan.

Selain dapat menambah ilmu dan mengasah kreativiti, sesuatu perkara yang  di-DIY membuatkan kita mampu mengubahsuai ia mengikut keperluan dan kehendak diri. Contohnya bagi yang pandai menjahit tentu mampu untuk DIY pakaian dengan rekaan, corak atau warna yang tersendiri dan kelihatan eksklusif. Silap hari bulan ada yang mahu menempah pula. Nah, kan dah jadi sumber pendapatan sampingan.

Sel-sel otak terasa sangat terhubung bila memikirkan idea-idea baru untuk DIY. Penafian, ini bukan iklan susu formula ya. Hehe..Bagi tiap individu, sebab dan matlamat mungkin berbeza. Walaupun apa pun saya yakin kita adalah orang yang      suka meraikan kejayaan-kejayaan kecil atas apa yang diusahakan setiap hari. Kembara DIY saya bakal bermula jadi nantikan apa yang akan dikongsi ya moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment